SAMOLOTY SPORTOWE I SZKOLNE
Od początku lotów silnikowych latanie stało się także wyzwaniem sportowym. Nie chodzi tu jednak o ładowność czy ilość pasażerów na pokładzie, nie o to również, by bić rekordy rekordy ciążenia czy rozmiarów, lecz wręcz przeciwnie - najwyraźniejsza jest mobilność, lekkość i finezja. Nieodzowną częścią sportu jest trening - a latania trzeba się najpierw nauczyć, nie dotyczy to w takim samym stopniu lotnictwa ogólnego, jak i lotnictwa komunikacyjnego czy też wojskowego. Często granice odnoszące się do terminu "samoloty szkolne" są płynne i pszyszli piloci samolotów wojskowych i komunikacyjnych odbywają swe pierwsze loty na tych samych maszynach, co osoby latające hobbistycznie.

Aerostyle Breezer to jednosilnikowy samolot wykonany z tworzyw sztucznych, najczęściej sprzedawany w postaci metalowych zestawów do montażu, może być jednak oddany do użytku jako samolot gotowy do lotu. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi 9 metrów, a długość - 6 metrów. 
Cessna 172 Skyhawk to jednosilnikowy czteromiejscowy samolot sportowo-turystyczny, który był wykorzystywany do szkolenia pilotów w US Air Force. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi 11 metrów, a długość – 8 metrów. 
Iluszyn Ił 103 to jednosilnikowy samolot sportowy, dolnopłat o całkowicie metalowej konstrukcji. Maszyna wyposażona została w podwozie stałe z kółkiem przednim. Może być użytkowana jako letni samolot transportowy. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi 11 metrów, a długość – 8 metrów. 
Ruschmeyer R90 to jednosilnikowy samolot sportowy, do którego budowy po raz pierwszy zastosowano żywicę oraz laminat z włóknem szklanym i węglowym. Maszyna maksymalnie może osiągnąć prędkość 324km/h. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi 10 metrów. 

Suchoj Su-26 to jednosilnikowy samolot sportowy. Pierwszy samolot cywilny biura konstrukcyjnego Suchoja, które dotychczas specjalizowało się w odrzutowcach wojskowych. Maszyna ta jest bardzo lekka  jej waga wynosi zaledwie 962kg. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi 8 metrów, a długość – 7 metrów.