WOJSKOWE SAMOLOTY TRANSPORTOWE
Wojskowe potrzeby transportowe różnią się znacznie od potrzeb transportu cywilnego - podczas przerzutów żołnierzy i desantu spadochronowego nie zważą się na komfort. Samoloty transportowe, które mają być używane nad terenem działań wojennych, są z reguły uzbrojone. Czasem nawet przydziela im się oddzielne zadania taktyczne. Pod innymi względami granice między transportem wojskowym, a cywilnym są płynne. Nie dziwi więc, że często ten sam typ samolotu używany jest w obu sektorach lotnictwa. Wojskowe szerokokadłubowe samoloty sprawdzają się także w akcjach humanitarnych.  

Airbus A4000M to czterosilnikowy wojskowy samolot transportowy, który odznacza się dużą prędkością oraz ładownością. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi 42 metry, a długość również 42 metry. 
Antonow An-12 to czterosilnikowy samolot zaprojektowany jako średni samolot transportowy należący do podstawowego wyposażenia radzieckich sił powietrznych. Po zakończeniu zimnej wojny używany był do transportu cywilnego. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi 38 metrów, a długość – 33 metry. 
BAC VC-10 to samolot cysterna i samolot transportowy w jednym. Maszyna mogła tankować dwa samoloty jednocześnie, a maksymalna prędkość jaką mógł osiągnąć to 935km/h. Rozpiętość jego skrzydeł to 26 metrów, a długość – 17 metrów. 
Lockheed C-130 Hercules to czterosilnikowy samolot transportowy występujący w ponad 40 wersjach (jako samolot transportowy, cysterna, samolot ratownictwa morskiego, służb meteorologicznych oraz jako samolot do gaszenia pożarów). Należy do najczęściej budowanych samolotów na świecie. Jego rozpiętość wynosi 40 metrów, a długość – 30 metrów. 
Transall C-160 to dwusilnikowy wojskowy samolot transportowy zaprojektowany w ramach projektu niemiecko-francuskiego. Maksymalna prędkość, którą może osiągnąć maszyna to 513km/h, a rozpiętość jego skrzydeł to 40 metrów.